A kardán beépítése
Előírások, amelyeket kötelező betartani.
Biztonsági előírások
Termékeink azon tulajdonságait, melyekről információs anyagainkban írunk vagy más írásos formában megerősítünk, gondos vizsgálatok támasztják alá. A megrendelő ismeri termékeink meghatározott felhasználási területre vonatkozó lényeges követelményeit és ez kötelezi arra, hogy a rajzokat és műszaki dokumentációkat, melyeket a vevő által megadott adatok alapján mi készítünk, átnézze és az adott felhasználási területhez való megfelelését ellenőrizze. Az általunk kiválasztott és méretezett kardántengelyt csak ajánlásként vegye figyelembe.
A személyi és anyagi károk elkerülése érdekében a kardántengely felhasználása során feltétlenül tartsák be a következő biztonsági előírásokat:
- Mindenhol, ahol a forgó kardántengely személyi sérülést vagy anyagi kárt okozhat, a felhasználónak meg kell tennie a szükséges óvintézkedéseket az EU vonatkozó előírásainak figyelembevételével.
- A kardántengely beépítését és karbantartását csak szakképzett személyzet végezheti.
- A kardántengelyhez megadott üzemeltetési műszaki paramétereket, (nyomaték, fordulatszám, hajlásszög, hossz stb.) nem szabad meghaladni.
- Amennyiben a kardántengelyen olyan változtatást hajtanak végre, amelyet előtte nem egyeztettek velünk, akkor a kardántengely minden garanciát elveszít.
- A kardántengelyeket beépítésre kész, zsírral feltöltött állapotban, valamint a megadott fordulatszámon kiegyensúlyozva és lefestve szállítjuk. A kardántengely kiegyensúlyozását semmi esetre sem szabad megváltoztatni.
- A nem megengedett mértékű kiegyensúlyozatlanság egyenetlen futást, ez pedig a kardáncsuklók idő előtti elkopását okozza. Szélsőséges esetben a kardántengely akár ki is pöröghet a felhasználási helyéről.
A kardántengely beépítése
Annak érdekében, hogy a kardántengely eleget tudjon tenni a műszaki dokumentációkban lefektetett előírásoknak, nem szabad az eredeti állapotát megváltoztatni.
- A gépjármű biztonság szempontjából meghatározó elemeit (fék, elektromos, hidraulikus valamint benzinvezetékek) eltakarással védeni kell, hogy a kardántengely esetleges meghibásodása esetén nehogy megsérüljenek! TŰZVESZÉLY!
- Meghatározott biztonsági berendezésekkel (felfogókengyel, védőrács) kell védekezni a kardántengely alkatrészeinek leesése esetén a többi alkatrész, valamint az útfelület védelme érdekében!
- A csatlakozóperemek valamint az ellendarabok homlokfelületeit meg kell tisztítani a szennyeződésektől (por, zsír, festék stb.), különben nem lehet biztosítani az üzembiztos kapcsolatot.
- Keresztfogazott peremek esetén a szállító által rátett konzerváló anyag maradhat a fogak között, egyéb szennyeződéseket azonban el kell távolítani!
- Legyen óvatos a kardántengely mozgatásánál! Amíg a peremek szabadon mozognak, sérülésveszély lép fel.
- Vizsgálja meg a kardánvillák állását! A jelölőnyilaknak egymással szemben kell lenniük.
- Az alkatrészeket nem szabad kicserélni vagy elforgatni!
- A felszerelés helyén lévő ellendaraboknak megfelelő műszaki állapotúnak kell lenniük!
- Szerelés folyamán figyeljünk oda rá, hogy a szerszámokkal nehogy megsértsük a csuklóknál a perselyek tömítését vagy letörjük a zsírzógombokat!
- A kardántengely festésénél ügyelni kell rá, hogy az a felület, amely a hosszkiegyenlítés (La) miatt szabaddá vált, le legyen takarva!
- A műanyag bevonatú alkatrészeket (csúszóhüvely, bordástengely) hőtől, oldószerektől, mechanikai ártalmaktól védeni kell!
- A kardántengelyek tisztításánál ne használjunk erős vegyi anyagokat. Magas víznyomással történő tisztítás esetén ne irányítsuk a sugarat egyenesen a tömítésekre, mert szennyeződések és víz juthatnak keresztül rajtuk!
- Azokban az esetekben, amikor a kardántengelyek pl. retarder, zajcsökkentő berendezés stb. miatt magas hőmérsékleti hatásoknak vannak kitéve, a megfelelő eszközök alkalmazásával gondoskodni kell róla, hogy a megadott határértékeket ne lépjük át!
Csapágyazott kardántengelyek beépítése
A csapágyazott kardántengelyeket kompletten, felfüggesztőcsapággyal ellátva forgalmazzuk. A felfüggesztőcsapágy és a peremes agy tengelyre történő rögzítése lazulásmentes csavarkötéssel van biztosítva. Biztonsági okokból új kardántengelyeknél ezt a csavarozást semmi esetre sem lehet meglazítani illetve utánhúzni. Ez csak karbantartás esetén indokolt, a munkák elvégzése után azonban a visszaszerelést szintén az elírásoknak megfelelően kell elvégezni.
Felfüggesztőcsapággyal ellátott hosszkiegyenlítés nélküli kardántengely
A nagy egyenlőtlenségek elkerülése érdekében a több részből álló kardántengelyeknél (melyek csapágyazott kardántengelyből, felfüggesztőcsapágyból és normál kivitelű kardántengelyből állnak) ügyelni kell rá, hogy a tengelyek villái előírás szerinti állásban legyenek beépítve.
Beszerelt állapotban a kardánfelfüggesztő csapágynak középső állásban és a tengelyre minden irányból merőlegesen kell állnia. Az oldalsó felfüggesztőfuratok helye ennek megfelelően van kialakítva.
- A kardánfelfüggesztő gépjárműre történő biztonságos felfogatása érdekében a gyártó/szállító által előírt csavarozást kell alkalmazni.
- A csavarok a gyártó/szállító előírása szerint lazulás ellen biztosítottak.
- A felfüggesztőcsapágyat szorulásmentesen kell beszerelni. Ezért a felfüggesztő-csapágyat csak akkor szabad a járműtörzsre erősíteni, ha a csapágyazott kardántengely hajtó és hajtott oldala már fel van csavarozva.
- A kardáncsapágyak károsodásának elkerülése érdekében a beépítési folyamat során védeni kell a kardántengelyt a lógásoktól és áthajlásoktól.
Központosított kettőscsuklós tengelyek beépítési utasításai
A kettőscsuklós tengely beépítésénél el kell kerülni a központosító csukló hajlítgatás, lógás által történő rongálódását. Ez pl. egy szerelődarura történő felakasztáskor következhet be.
Kiszerelés
- Kiszerelés előtt a kardántengelyt biztosítani kell a csúszóhüvely és a bordástengely szétcsúszása ellen.
- A csatlakozóperemek leszerelése előtt kötéssel kell biztosítani a kardántengelyt a leesés ellen.
- Szétszereléskor a peremes villa lebillenhet. Sérülésveszély áll fenn!