Karbantartás
Utasítások és előírások, amelyeket kötelező betartani.
Karbantartási ciklusok haszongépjármű kardántengelyekre
A kardántengelyek karbantartási munkálatait meghatározott időközönként el kell végezni. A karbantartás hatóköre és időtartama a jármű vagy berendezés mindenkori üzemi körülményeitől függ. A gépjármű típusa, futási teljesítménye, illetve üzemideje és a felhasználási hely függvényében a karbantartási munkák két különböző fokozatát ajánljuk az alább lévő táblázat alapján a periódusok meghatározásával. A két típus a "Kis felülvizsgálat", illetve az "Átfogó felülvizsgálat".
Felhasználási terület | Kis felülvizsgálat | Átfogó felülvizsgálat |
---|---|---|
Haszongépjármű távolsági forgalomban | minden 100.000 km vagy max. 1 év után | minden 500.000 km vagy max. 5 év után |
Haszongépjármű vegyesen távolsági és helyi forgalomban | minden 50.000 km vagy max. 1 év után | minden 300.000 km vagy max. 5 év után |
Autóbuszok távolsági forgalomban | minden 100.000 km vagy max. 1 év után | minden 300.000 km vagy max. 3 év után |
Autóbuszok városi forgalomban | minden 50.000 km vagy max. 1/2 év után | minden 200.000 km vagy max. 2 év után |
Haszongépjárművek építőgépek, munkagépek, kommunális munkagépek, daruk, mezőgazdasági gépek, katonai járművek | minden 25.000 km vagy max. 1/2 év után | minden 100.000 km vagy max. 2 év után |
Ipari kardántengelyeknél (könnyűipar, nehézipar, vasúti felhasználás) a zsírzási intervallum a következőképpen alakul:
- 3 – 6 havonta a csuklókat, kardánkereszteket
- 3 – 6 – 12 havonta a csúszórészeket
Az üzembentartó változása vagy baleset esetén mindig javasoljuk egy "átfogó felülvizsgálat" elvégzését.
Karbantartási fokozatok
Kis felülvizsgálat
A "kis felülvizsgálat" azon ellenőrzési munkákat foglalja magában, amit a járműbe illetve ipari berendezésbe beépített kardántengelyeken kell elvégezni.
Az alábbi vizsgálatok szükségesek:
- A csavarok feszességének ellenőrzése a peremek és a felfüggesztőcsapágy felfogatásánál. Amennyiben szükséges a csavarok utánhúzása a gyártó által előírt nyomatékkal.
- Ellenőrizni kell a biztosítógyűrűk meglétét a kardánkereszt minden csészéjénél.
- Ellenőrizni kell, hogy a kiegyensúlyozó lapkák nem lazultak-e meg vagy tűntek-e el.
- Ellenőrizni kell, hogy a csészék felületén nem tapasztalható-e színbeli vagy formabeli változás szokatlanul magas hőhatásoknak köszönhetően.
- Szükséges a csészék és a hosszkiegyenlítés tömítéseinek szemmel történő átvizsgálása. A rossz tömítések szokatlanul magas zsírzóanyag-veszteséget és a kardán meghibásodását okozhatják.
- A kardánkeresztek zsírzógombjának ellenőrzése, hogy kifogástalan állapotban vannak-e (kivéve ha a kardánkereszt karbantartásmentes kivitelű, mert ez esetben nincs zsírzógombja).
- Ellenőrizni kell, hogy a csúszóhüvely műanyag rétegzése nem sérült vagy kopott-e.
- A felfüggesztőcsapágy vizsgálata csapágyazott kardántengelyeknél az alábbiakra terjed ki:
- a gumielemek megfelelő helyzetben vannak-e a kengyelben
- a csapágytartó tengely pozíciójának vizsgálata
- Lehetséges károsodások szemmel történő átvizsgálása:
- cső felráncolódása
- porvédő eldeformálódása, excentrikussága
- repedések
- festett felületek károsodása
- A csuklók és a csúszórész felemelésével annak vizsgálata, hogy van-e érezhető játéka ezen alkatrészeknek.
Ha a vizsgálatok eredményeképpen megszületik az állapotfelmérés és a kardánon hibásodást állapítottak meg, akkor azonnal ki kell szerelni és eljuttatni egy kardánjavításra jogosult szakszervízbe.
Ezen felül bármilyen rendkívüli zaj, illetve szaghatás, vibráció vagy egyéb rendellenes viselkedés esetén azonnal le kell állítani a járművet, berendezést és el kell végezni a szükséges vizsgálatokat. A kardántengely minden ismételt üzembe helyezéskor a "kis felülvizsgálat" elvégzése ajánlott.
Átfogó felülvizsgálat
Az "átfogó felülvizsgálat" minden esetben magában foglalja a "kis felülvizsgálat"-nál elvégzett ellenőrző munkálatokat, ezenkívül az "átfogó felülvizsgálatok" alkalmával mindig ki kell szerelni a kardántengelyt a járműből vagy berendezésből.
A következő vizsgálatokat kell elvégezni:
- A csuklók ellenőrzése
- a peremek kézzel történő vízszintes és függőleges oda-vissza forgatásával meggyőződni arról, hogy nem lötyögnek vagy szorulnak-e
- a kardánkereszteket a zsírzógombokon keresztül bezsírozzuk, úgy, hogy a zsírzóanyag kipréselődjön a tömítendő részeknél. Ha a kereszt egy vagy több csészéjéből nem jön ki zsír, vagy a zsírral együtt víz és szennyeződés is felbukkan, akkor a kardántengelyt vissza kell küldeni egy szakszervízbe feljavításra. (kivéve karbantartásmentes kardán-keresztek)
- ha a csuklók rendben vannak, akkor a zsírzógombon keresztül el kell végezni a zsírzást, míg a zsírzóanyag ki nem préselődik a tömítendő részeknél.
- A csúszórész ellenőrzése
- a bordástengely kapcsolat fejközpontosítással van biztosítva. Ez a beépítési mód max. 0,2 mm oldalmozgást enged meg. Az oldalmozgás ellenőrzése nem szükséges.
- a kardántengelyt kb. 45 mm-re ki kell húzni és a villákkal lefelé az ábra szerint az "A" és "B" pontokon egy szilárd talapzatra fektetni. A mérőóra állványát "C" pontban a hegesztési varrat mellett a csőre kell rögzíteni és a mérőórát közvetlenül a porvédő hegesztési varrata mellé kell feltenni. A kardántengelyt a súlypontjában meg kell emelni úgy, hogy az "A" és "B" pontban elemelkedjen a talajtól. Ekkor le kell olvasni a mérőóráról a törés okozta mutatókilengést. A maximális megengedett érték 0,17 mm.
- Az alkatrészek szemrevételezéssel történő ellenőrzése
- a komplett kardántengelyt széthúzni és a csúszóhüvelyt, valamint a bordástengelyt a külső és belső sérülések szempontjából átvizsgálni. A porvédő tömítéseinek hibátlanságát is ellenőrizni kell.
- amennyiben a csúszórészen nem észlel károsodást: a csúszórész alkatrészeit és a tömítéseket újra kell zsírozni és a csúszórészt újra a kiindulási helyzetbe visszatolni.
Figyelem!
Ügyeljen az egymással szemben elhelyezkedő jelölőnyilakra!
- A több részes kardántengelyek központi felfüggesztőjének ellenőrzése
- a gumielemek károsodásai
- a golyóscsapágy szilárd helye a gumiházban
- a központi csavar 350 Nm nyomatékkal való utánhúzása
- a régebbi kiviteleknél (központi csavar, tartólemez és két csavar) a csavarokat az ott használt ragasztott biztosítás miatt nem szabad utánhúzni, különben a csavarok biztosító funkciója elveszik. Ha mégis utánhúzunk, vagy kioldjuk a csavarokat a vizsgálat során, akkor a kapcsolódások újbóli beragasztása szükséges.
Amennyiben az átfogó vagy kis ellenőrzés során károsodást állapítunk meg, a kardántengelyt mindenképpen vigyük szakszervizbe.
Zsírzás
A kardántengelyek DIN 71412 szerinti kúpos zsírzógombbal vagy DIN 3404 szerinti perem-zsírzógombbal vannak ellátva úgy, hogy az utánzsírzás kézi zsírzóval lehetséges. Az utánzsírzás előtt a zsírzógombokat meg kell tisztítani. Egy csukló négy csapágyának zsírzása egy központi elhelyezkedésű zsírzógombon keresztül történik. A zsírzás akkor elegendő, ha a kenőanyag a csapágyak tömítései között kipréselődik. A hosszkiegyenlítés utánkenéséhez a kardántengely típusától függően 10 / 30 g kenőanyag elegendő. Annak érdekében, hogy a tömítések sérülését elkerüljük, a 2 MPa feletti nyomás megengedhetetlen. A speciális területeken alkalmazott kardántengelyek karbantartási intervallumát a végfelhasználókkal egyeztetjük és részükre külön karbantartási utasítást mellékelünk.
Kenőanyagok
A kardántengelyek utánkenéséhez csakis és kizárólag lítium bázisú kenőzsírok alkalmazhatóak. Molibdén-diszulfid (MoS2) adalékkal ellátott kenőzsírok nem alkalmazhatóak!
Ajánlott kenőzsír: FUCHS RENOLIT HLT 2
- normál felhasználásnál: FUCHS RENOLIT LX-PEP 2
- magas hőmérsékletű felhasználásnál, ipari kardántengelyeknél, amennyiben a használatkor a hőmérséklet kívül esik a normál tartományon (-30°C/+150°C): FUCHS RENOLIT LX-PEP 2
- alacsony hőmérsékletű felhasználásnál, jármű és ipari kardántengelyeknél, amennyiben a használatkor a hőmérséklet kívül esik a normál tartományon (-40°C /+140C°): FUCHS RENOLIT HLT 2
- örvényáramú fékkel (retarder) szerelt autóbuszoknál és tehergépkocsiknál: FUCHS RENOLIT LX-PEP 2